Vraag naar ‘free from’-food groeit
Consumenten weten steeds beter wat er in voeding zit en wat ze wel en niet willen eten. Ze kiezen voor het volgen van een dieet en nemen bijvoorbeeld geen gluten of lactose, zelfs als ze geen allergie hebben. Daardoor is er steeds meer vraag naar ‘free from’-food.
Allergenen oftewel eiwitten die allergische reacties kunnen veroorzaken. Steeds meer consumenten hebben ervan gehoord of weten wat allergenen zijn. Sinds de uitbreiding van de Europese Allergenenwetgeving in 2014, zie je expliciete vermeldingen van deze eiwitten op menukaarten of op digitale schermen in bakkerszaken. Het noemen van de aanwezigheid van allergenen in onverpakte producten, is sinds 2014 verplicht.
Veel horecabedrijven maar ook producenten in de voedingsindustrie spelen hier verder op in door bewust gerechten aan te bieden die vrij zijn van lactose of gluten. Er zijn zelfs glutenvrije menukaarten in de omloop in de horeca. Het zou bovendien de creativiteit van de koks prikkelen om aan de slag te gaan met dit soort gerechten waar geen lactose of gluten in zitten.
‘Free-from’-foodtrend
Daarmee doen ze niet alleen de mensen met een allergie een plezier maar ook de consumenten die een dieet volgen. Minder of geen gluten eten, zou beter zijn voor de darmflora. Het zou passen in een gezonde levensstijl. Net als het vermijden van lactose en koolhydraten. Deze ‘free-from’-voeding tot je nemen is tot een ware foodtrend uitgegroeid.
Ook in de voedingsmiddelenbranche haken aanbieders aan bij deze tendens. Zo signaleerde het digitale platform Foodvisie dat glutenvrij banket steeds meer terrein wint. Denk daarbij aan broodjes en granenpuntjes, stroopwafels, bokkenpootjes en lange vingers zonder gluten. Of zelfs kant-en-klare broodmixen die vrij zijn van deze eiwitten. Verder zijn er steeds meer cakes zonder lactose en vrij van gluten op de markt.